REKLAM

Haydar Ergülen (d. 1956), 1980 sonrası Türk şiirinin kendine özgü sese sahip şairlerdendir. Siyasi çalkantıların içinde yetişmesine rağmen, şiirle­rinde halkçı ve ideolojik bağlantılara girmez. Sade, ince ve lirik bir duyuş­la insan-dünya ilişkisini ve insanın evrendeki temel varoluş problematiği olan ölüm-dirim karmaşasını sorgular. Şiirlerinin ana izleğini başta ölüm ol­mak üzere, yalnızlık, yabancılaşma ve yaşamın kutsal akışına hayranlık dere­cesinde duyulan saygı oluşturur. Ölüm, bu kutsal akışın en büyük tehdididir. Fakat Ergülen ölümden korkmak, kaçmak veya nefret etmek yerine; onu, yaşamın öteki gizemli yüzü olarak niteler ve ölüm-dirim savaşımını, yaşamın en temel diyalektiği olarak görür.

Ergülen'e göre insan, ontolojik yapısı gereği ölümü bir kendilik değeri ola­rak içinde taşır; "Ölüm artık aramızdaki yabancıdır,/oysa içimizden geliyordu bir yerli gibi/yerleşmişti toprağımıza öyle tanıdık " Bu kaçınılmazı içinde duyan in­san, ömrünü daha anlamlı ve daha derin yaşama gayretinde olmalıdır.

Şiirlerinde, zaman zaman etkilendiği yazar ve şairlerden aldığı cümle ya da dizeleri, bazen ilhamını tutuşturan bir kıvılcım, bazen de kendi duyuşlarının bir hiypogramı olarak kullanır. Ancak bu kullanımlar onun şiirsel özgünlüğü­ne bir zarar vermez. Şiirlerinde daha çok olgulararası birlikteliği örtük bir analojiyle anlatan batık imgeleri ve düşünceyi vülgarize tonlarda yansıtan ra­dikal imgeleri kullanır. Ergülen şiirinin en önemli özelliği, her şiirin bütün­cül bir imge etrafında kurgulanmış olmasıdır.

Behçet Necatigil Şiir Ödülü'nü de almış bulunan şairin; Karşılığını Bulmamış Sorular (1981), Sırat Şiirleri (1990), Sokak Prensesi (1991), Eskiden Terzi (1996), Lina Salamandre: Kabareden Emekli Bir 'Kızkardeş' (1996), 40 Şiir ve Bir (1997), Seçme Şiirler (1998), Hafız'ın Şiirleri: Hafıza (1999), Karton Valiz: Dergilerde Ka­lan Şiirler (1999), Ölüm Bir Skandal (1999) adlı şiir kitapları vardır.

(Ramazan Korkmaz - Tarık Özcan CUMHURİYET DÖNEMİ: Şiir 1950 sonrası)

You have no rights to post comments